A Dunaújvárosi Egyetem 2016. november 15-ére kerekasztal megbeszélésre hívta össze a duális képzésben részt vevő vállalati partnereit. A rendezvény célja az volt, hogy a szakemberek közösen megbeszéljék az időszerű teendőket a duális képzés területén. A rendezvény nyitott volt minden olyan vállalat számára, akik valamilyen formában részt vállaltak a felsőoktatási képzésben. A duális képzésben érintett vállalati partnerek az egyetemi, főiskolai hallgatóknak biztosítanak rendszeresen szakmai gyakorlat végzéséhez munkahelyet és hallgatói munkaszerződést.

A Duális Kerekasztal iránt nagy volt az előzetes érdeklődés, a regisztrálók létszáma meghaladta a kilencven főt, így a szervezők a kerekasztal megbeszélést tanácskozás jelleggel tartották meg az egyetem ünnepi előadójában. Az egyetem rektora Dr. András István köszöntötte a vendégeket és egyben megtartotta előadását: „Amit nem biztos, hogy tudnak rólunk” címmel. Dr. András István, előadásában bemutatta az intézményt és azt a nagymértékű fejlődést, amelyen az egyetem keresztülment. Nemcsak a képzések, az infrastruktúra is teljesen megújult, így az egyetem hallgatói valóban egy európai színvonalú felsőoktatási intézmény diákjaként vehetnek részt az oktatásokon és fejleszthetik tudásukat. 

Az egyetemen oktatott szakokat Dr. Rajcsányi-Molnár Mónika oktatási és általános rektorhelyettes mutatta be a hallgatóságnak. Előadásában kitért a gyakorlatorientált képzésekre, melyeken a vállalati partnereikkel közösen oktatják a hallgatókat a következő formákban: Kooperatív duális képzés: a képzés során vállalati partnerekkel közösen alakítják ki a tananyagot, amely az adott cég különleges technológiájára, tudására épül. Ezt a tudásanyagot a vállalat szakemberei oktatják egy, illetve két szemeszteren keresztül, melyek elvégzése feltétele lehet a szakmai gyakorlati tevékenység megkezdésének az adott vállalatnál. 

Duális képzés: a képzésben az elméleti oktatás mellett a hallgatóknak gyakorlati képzést is nyújtanak vállalati partnerekkel közösen. A gyakorlati időszaknak el kell érnie az elméleti oktatási idő minimum 80%-át. Ez komoly leterheltséget jelent a duális hallgatók számára, de ezért cserébe duális diplomával fejezik be tanulmányaikat, ami azt jelenti, hogy az első munkahelyükre úgy pályázhatnak, hogy gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkeznek. Fontos információ a képzés előtt állóknak, hogy a teljes duális képzés ideje alatt a hallgatóknak törvény által meghatározott fizetés jár. 

A harmadik gyakorlatorientált képzési forma „szakmai gyakorlat” néven ismert. Minden oktatott szaknak képzési és kimeneti követelménye által meghatározott, hogy a hallgatóknak mennyi időt kell eltölteniük a szakmai gyakorlóhelyen. Ez az időszak egybeesik a szakdolgozat megírásával, amelyhez az egyetem vállalati partnere biztosítja a témajavaslatot, és gyakorlati oldalról a tapasztalatok átadását.

Garamvölgyiné Gáspár Andrea, az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Nyilvántartási Főosztály - Szakmai Gyakorlatok és Duális Képzések Osztály osztályvezetője, előadásában arról beszélt, hogy milyen törvényi feltételeket kell betartania a duális képzésben résztvevő partnereknek. Bemutatta az ezzel kapcsolatos intézményi, vállalati és hallgatói követelményeket. Előadásában kiemelte a betartandó határidők fontosságát, melyek biztosítják, hogy zökkenőmentes lehessen a felvételi eljárás a duális képzésben. Ezt az oktatási formát a Duális Képzési Tanács (DKT) felügyeli, és vezeti.

Garamvölgyiné Gáspár Andrea, az Oktatási Hivatal Felsőoktatási Nyilvántartási Főosztály - Szakmai Gyakorlatok és Duális Képzések Osztály osztályvezetője, előadásában arról beszélt, hogy milyen törvényi feltételeket kell betartania a duális képzésben résztvevő partnereknek. Bemutatta az ezzel kapcsolatos intézményi, vállalati és hallgatói követelményeket. Előadásában kiemelte a betartandó határidők fontosságát, melyek biztosítják, hogy zökkenőmentes lehessen a felvételi eljárás a duális képzésben. Ezt az oktatási formát a Duális Képzési Tanács (DKT) felügyeli, és vezeti.

A tanácskozás második felében Jankó András, az Intelli Factory Kft. vezető szoftverfejlesztője mutatta be cégüket, programozási sajátosságaikat, és azt, hogy milyen formában vesznek részt a kooperatív duális képzésben. A cég sajátossága, hogy távoktatásban tartják meg az óráik egy részét. Az előadó bemutatta saját fejlesztésű programjukat, amelyen keresztül feladatokat generálnak a hallgatóknak. A feladatok megoldását követően az oktatók azonnal láthatják a végeredményt, illetve probléma esetén az oktató távsegítséget tud nyújtani a hallgató számára.

Kiss Mária, a MÁV Zrt. Operatív HR Igazgatóság, HR Projektek szervezet HR projektek vezetője előadásában bemutatta, hogyan oldották meg a duális képzés kampány időszakának feladatait és a jelentkezők kiválasztását. Kiss Mária kiemelte, hogy nagyon rövid a kampány időszak, ezért mindenkinek azt tanácsolja, előre ütemezze be feladatait, hogy elegendő jelentkezőt tudjon megszólítani és a kiválasztásra behívni. A ponthúzás előtt fontos értesíteni a jelentkezőket arról, hogy a vállalkozás hallgatói munkaszerződést szeretne velük kötni. A ponthatár meghúzásával dől el, hogy a felvételizők közül kik kerülhetnek be a felsőoktatásba. Ezt követően még van lehetőség pótfelvételi meghirdetésére az intézményi partner segítségével. Ezt a lehetőséget a MÁV Zrt. is igénybe vette.

Dr. Honfi Vid Sebestyén, a Dunaújvárosi Egyetem tanszékvezető, főiskolai tanára Somogy megye speciális helyzetét mutatta be, azt, hogy milyen szakemberhiánnyal küzd a térség, és erre milyen megoldásokat találtak a Dunaújvárosi Egyetemmel közösen. Egy különleges, egyedi időbeosztású képzésben állapodtak meg az oktatásban részt vállaló partnerek: a Dunaújvárosi Egyetem, a Kaposvári Egyetem, a Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint több, a térségben nagy foglalkoztatónak számító cég. A képzésben résztvevő hallgatók levelező tanrendbe iratkoztak be az egyetemre, így a vállalatok azonnal munkavállalóként, munkaszerződéssel tudták alkalmazni őket. A Dunaújvárosi Egyetem egyedi tanrendet alakított ki számukra, ami azt jelenti, hogy ritkábban kell jönniük, mint a hagyományos levelező képzésen résztvevő hallgatóknak, emellett vannak olyan tantárgyak, amelyeket online módon kell elsajátítaniuk. A hallgatók a nem speciális szakmai tantárgyaikat a Kaposvári Egyetemen tanulják, így csökkentve utazási leterheltségüket. A képzést a helyi iparkamara internet-előfizetéssel, a vállalatok laptoppal támogatják, így az online képzésben felvett tantárgyak elsajátítása akadálymentes.

A konferencia zárásaként a vendégek megtekintették a Dunaújvárosi Egyetem laborjait. A tervek szerint a Duális Kerekasztal Tanácskozás legközelebb tavasszal ülésezik.